vrijdag 13 februari 2015

Doorbloeding van de hoef

Rechtsvoor, 2 februari 2015
Ik merk dat ik het lastig vind om de hoeven voor korter te zetten op de hielen. Ik vind vooral de rechter straal er nog zo iel en kwetsbaar uitzien. De straal groeit ook niet erg hard. Het viel me op dat de straal van rechtsachter wel enorm is gegroeid. Niet toevallig de hoef met de kortste hoefwand en hielen?

De doorbloeding van de hoef is veel beter bij lage hielen en korte wanden. Dat komt omdat het hoefmechanisme dan zijn werk kan doen, het uitzetten van de hoef bij belasting en versmallen bij ontlasten. Bij elke stap wordt er dan bloed door de hoeven gepompt, vanwege dit uitzetten en inkrimpen. Bij een hoef met hoge hielen en hoge kwartieren is er weinig doorbloeding. De straal schijnt ook veel beter te groeien bij goede doorbloeding. Daarnaast wordt de straal gestimuleerd als hij de grond raakt en maakt dan meer materiaal aan, dat door de wrijving ook steviger wordt met een harde toplaag.

Ik las dat een goede doorbloeding zelfs maakt dat paarden minder bevattelijk zijn voor hoefbevangenheid:
Rechtsachter, 9 februari 2015

Dr. Strasser has found that once she restores optimal circulation and the coffin bone in a ground-parallel position in horses which had previously grass foundered, that these horses can get away with normal grazing. She actually feels the coffin bone being out of a ground-parallel position is the biggest causative factor

Laminitis is basically a chronic circulatory deficiency in the feet because of shoeing, high heels, contraction and lack of activity. Correcting these factors enables horses to better withstand triggers like grazing lush grass. Developing more circulation through a constantly maintained wild horse hoof shape and lots of exercise is a great prevention.

Wat ik nog wel zou kunnen doen is kijken of ik iets ter bescherming van haar stralen kan vinden als het toch te gevoelig blijkt te zijn.

Mocht er toch sprake zijn van rotstraal, dan geneest de straal ook sneller bij meer grondcontact en een betere doorbloeding. Als het goed is wordt het comfort in de hielen juist weer groter en dat het hoefbeen parallel met de grond is zal ook prettiger voelen dan wanneer hij naar voren staat gekanteld door te hoge hielen. Al met al denk ik dat we het toch maar moeten proberen. Nog een weekje...